JOM PUASA

Assalamualaikum semua!!!

mesti sume trtanya2 kan,puasa ape plak awl2 tahun hijrah ni?

eh, lupa ke? esok kan 9 muharram, lusa 10 muharram, hari jumaat pulak 11 muharram...

10 muharram hari assyura la...dah ingat dah?hari kesepuluh dalam tahun baru..banyak peristiwa bersejarah dalam Islam yang berlaku pada tarikh ni..so Nabi Muhammad S.A.W. pun mengajak semua umat Islam untuk menghormati dan mengingati tarikh yang baik ni...jadi, berpuasa sunatlah..

tapi bukan puasa sunat je tau.. banyak lagi benda awak semua boleh buat..contohnye;

-usap rambut anak yatim
-solat sunat 4 rakaat hari assyura
-puasa sunat (dah mention tadi)
- bersedekah

DAN SEBAGAINYA :)

so marilah kite tambah amalan kite sempena hari yang bersejarah ni..tapi ingat! puasa hari assyura ni kena berkembar..maksudnye puasa 9 dan 10 muharram ATAU 10 dan 11  muharram..

Alhamdulillah, Allah gerakkan hati dan mulut ayah saya untuk ingatkan saya pasal hari assyura ni..terus Allah gerakkan hati saya pulak untuk share dengan awak semua..selamat beramal!

~Al-Insyirah waz here!~

8 comments:

Jom pose
Al-insyirahhh
mcm tau je sape tuuuu
heeeeeeee~

 

Jom jom jom
oh, kalau straight 3 hari xle eh?
sila berikan tunjuk ajar.. :)

 

insyaAllah..
sape la al-Insyirahh ni???

 

insyaAllah boleh kalau nak puase 3 hari straight...tp yg disunatkan is 2 hari tu..:) comel la korang ni..hehe

 

sebab ape xleh wat 10 muharram je?

;)

 

eh2,,pening la,,,smue ana dah x kenal nie,,
al-'adiyat..
an-nur..
ar-rum..
al-jathiah..
al-insyirah..
hmm,,,sape nie,,....
bukak skolah bwu bleh tau,,,

 

k.fara...saya xtau la kenapex boleh buat 10 muharram je..tapi yg saya tau satu2nya puasa yang kne dua hari brturut2 adalah puasa hari assyura..yg tu saya pasti sebab ade baca n dgr ceramah jugak...:)

 

sebab ape digalakkan puasa 9 jugak sebab xnak menyerupai orang yahudi yang puasa hari ke-10 sahaja
-Imama Nawawi cakap-